tisdag 16 september 2008

Hej

你好 (nǐ hǎo)

ǐ, ǎ är lite svårare att förklara men som i thailändskan kan man säga ;P Först ner och sedan upp. Även fast jag inte kan någon thailändska så har jag lärt mig mycket av att bara höra den under ett år.

En gång sjöng jag karaoke på vietnamesiska. Ha,ha det låter avancerat men det är (nästan) som thailändska men med vanliga bokstäver. Hur som helst, jag sjöng hela kvällen och de vietnameser jag var med sa att det lät precis som om jag var vietnamesiska. Så de olika ljuden på mandarin är faktiskt inte så svåra för mig, men jag är ju långt ifrån expert!

I mandarin finns det fyra olika ljud. Ska ta varje ljud med ett exempel:

零 líng eller li2ng 0

一 yī eller yi1 1

二 èr eller e4r 2

三 sān eller sa1n 3

四 sì eller si4 4

五 wǔ eller wu3 5

Här ser ni tecknen 0-5.

1 yī och 3 sān är det första ljudet och det säger man långt
0 líng är det andra ljudet och det går upp
5 wǔ är det tredje ljudet och det som kanske är svårast. Det går först ned och sedan upp (precis som i hej = ni hao)
2 èr och 4 sì är det fjärde ljudet och det är kort

Nu på kvällen har min kinesiske granne varit här och hjälpt mig installera lite program så jag kan bli mandarinproffs ;) I helgen ska jag få några program där man kan kolla på filmer från hela världen utan att ladda ner dem (eller det tar ca en minut) :)

Vet egentligen inte om jag ska skriva ner allt jag lärt mig på mandarinen. Det kanske är bättre att introducera nya tecken lite då och då i stället. Har ju alla (endast en än så länge) lektioner i worddokument på datorn så vill ni börja läsa mandarin är det ju bara att säga till så kan jag skicka alla lektioner till er :)

再见

Inga kommentarer: