lördag 9 augusti 2008

Opålitlig

Min pulsklocka är inte så bra har jag märkt. Ibland så gick pulsen ned från 165 till 0 och en gång gick den upp till 212 (min maxpuls är 198). Inte så troligt och skulle mitt hjärta ha sådana dramatiska svängningar borde jag nog uppsöka ett sjukhus snarast!!! Ska testa att spänna åt pulsbandet lite mer, det kanske hjälper.

Mina värden från random 30 minuters joggning:

bPM AVG: 161
kcal: 144
Fat[g]: 10

Tar värdena med en nypa salt. Mitt medelvärde på 161 tyder på 81% av maxpuls.

Här är de olika nivåerna:

50-60%
Stärker hjärt-kärlsystemet.

60-70%
Kroppen förbränner procentuellt sett flest kalorier från fett. Tränar hjärt-kärlsystemet, förbättrar konditionen.

80-90%
Förbättrar tempohållningen och ökar grundhastigheten.

90-100%
Överbelastar specifika muskler. Hög skaderisk för vardagsmotionärer, riskabelt för hjärtat om sjukdom föreligger.

Satsar ju på 80-90% men allt mellan 60-90% är väl OK. Vanlig jogging för mig ligger på >80% så det är ju bra.

Nästa gång så ska jag bara träna backträning. Uppvärmning till Tanto och sedan upp och ner för en lång backe där.

Inga kommentarer: